BILLEDER kan provokere, billeder kan udfordre tabuer, billeder kan censureres – og billeder kan blive ødelagt. Ødelæggelsen af billeder kaldes billedstorm. Det er betegnelsen for det fænomen, som fandt sted under reformationen, hvor mange katolske kirker i Nord- og Mellemeuropa blev renset for religiøse billeder og skulpturer i overgangen til protestantismen.

I anledning af 500-året for reformationen i 1517 og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 har tre midtjyske museer skabt en tredelt udstilling om billedstorm dengang og nu. De tre museer er: MUSEET FOR RELIGIØS KUNST i Lemvig, SKOVGAARD MUSEET i Viborg og KVINDEMUSEET i Aarhus.

Udstillingen trækker tråde fra 1517 til den debat om ytringsfrihed og billedforbud, der foregår i dag og sætter fokus på, hvordan og hvorfor visse billeder er blevet ødelagt, forbudt eller tabuiseret. Billedstorm går dog ikke kun ud over motiver med religiøs karakter, men også seksuelt eller etnisk indhold, der opfattes som diskriminerende.

 

De tre museer stiller skarpt på hver deres tema: KØN, BLASFEMI OG FREMMEDHED. De tre dele af udstillingen er således forskellige, men også forbundne i deres præsentation af billeder, der har givet anledning til billedstorm i den ene eller den anden forstand.

 

FREMMEDHED

1. oktober – 30. december

 

MUSEET FOR RELIGIØS KUNST undersøger den del af den visuelle kultur, som repræsenterer de/det fremmede set med et europæisk blik.

 

Udstillingen vil sætte fokus på, hvordan fremmedhed er blevet skildret, og hvordan det har givet anledning til debat, tabu og diskrimination. Fra reformationens satiriske og anti-katolske blade til forestillinger om det jødiske folk som hekse og troldmænd i ledtog med den onde selv, over romantikkens blik på den eksotiske orient og forherligelsen af ”de primitive” i det moderne, til samtidskunst i dag, hvor der gøres op med fordomme og stereotype opfattelser af fremmedhed.

 

Udstillingen er en del af projektet BILLEDSTORM: Blasfemi, køn og fremmedhed fra Reformationen til i dag. Et samarbejde mellem Skovgaard Museet, Kvindemuseet og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Projektet ledsages af et fælles katalog.

 

Billedtekst:

Martinus Rørbye, En siddende nubier, Rom, 1839. Tilhører Nivaagaards Malerisamling.

 

For yderligere information om Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 se:

www.aarhus2017.dk

 

BODIL KAALUND 1930-2016

                                                 - MED SANSERNE I BEHOLD

 

Udstillingsperiode:  Den 9. november 2017- 29. april 2018

 

Bodil Kaalund (1930-2016) var en af Danmarks største kirkekunstnere. Mange kender hendes billeder fra Bibelen, som hun illustrerede i 1992. Mindre kendte er hendes tidlige landskaber, grønlandske motiver og kvindeportrætter. Museet for Religiøs Kunst viser i sin nye mindeudstilling det hele. Fra de tidlige landskaber til de sidste billeder, som stod tilbage i atelieret ved kunstnerens død i 2016.  

Udstillingen er fortrinsvis bygget op om værker, som var i Bodil Kaalunds eget eje, og mange har aldrig været udstillet før. Dette har kunnet lade sig gøre gennem et samarbejde med Bodil Kaalunds søn, Magnus Kaalund- Nielsen. I udstillingen vises også en portrætfilm om Bodil Kaalund, som er produceret af J.J. Film.

Bodil Kaalund voksede op i et kunstnerhjem, som datter af Martin Kaalund-Jørgensen og kastede sig selv tidligt over malergrejet. Som 19 årig, i 1950, blev hun optaget som elev på Kunstakademiet. Bodil Kaalund skilte sig her ud ved sit ønske om at male naturalistisk i en tid, hvor det abstrakte maleri dominerede.

Det Kaalundske blik var i høj grad et meget sanseligt blik, som tog sit udgangspunkt i kunstnerens egen oplevelse af verden. Intet var for ubetydeligt eller småt til at pådrage sig Bodil Kaalunds kunstneriske behandling. Det være sig nogle rustne søm, en tørret sælbrystkasse eller en klinket kaffekop. I Bodil Kaalunds religiøse univers fandt hverdagens genstande og nordens landskab en naturlig plads. Bodil Kaalund havde i sit motivvalg sans for det æstetiske i hverdagen, og gennem hendes billeder skærper vi vores eget blik på vores eget liv og ser skønheden i det, som ellers ofte overses.

Forgængeligheden er et underliggende tema i Bodil Kaalunds mange opstillinger af hverdagens genstande, hvor både livet og døden er tilstede i samme billede. En smuk blomsterbuket, der har tabt de første blade, vidner om den forgængelighed, som implicit er tilstede i det levende og det smukke. Men livet som en cyklus er også at spore i flere værker, hvor madvarer, der spises, også henviser til det livgivende, at livet og døden er en evig cyklus. Bodil Kaalund arbejdede i mellemrummet mellem det levende og det døde og det himmelske og det jordiske, og det gjorde hun med sine sanser i behold.

Der er fernisering den 8. november, hvor Bodil Kaalund ville være fyldt 87 år. Udstillingen åbner for publikum den 9. november.

 

 

Billedtekst:

Bodil Kaalund 1930-2016, Selvportræt med vitamincreme, 1974,

Foto: Kit Weiss

Kommende udstillinger

Tidligere udstillinger

Jubilæumsudstilling med Bodil Kaalund
Efterår 2010

Patriarkerne
Efterår 2010

Alexander Tovborg - TRE
Forår 2011

WSO - Wiliam Skotte Olsen
Forår 2011

Storm P. – Idealisme, religiøsitet og samfundskritik
Sommer 2011

Katrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen
Efterår 2011

Hvad Mere Er...Med blik på det åndelige
Vinter 2012

Risebye + Kiærskou
Forår 2012

Carl Bloch - Hyldet og hånet
Sommer 2012

Sven Havsteen Mikkelsen - et glimt af evighed
16. september 2012 - 20. januar 2013

Giv os i dag... Når kunsten går i kirke
10. marts - 2. juni 2013

Beyond The Borders of Existence
16. juni - 15. september 2013

Af Kærlighed til Grønland
15. september - 31. december 2013

J.F.Willumsen - Mellem Guder og Afgrund
Foråret 2014

Løgn og Latin
Sommer 2014

Lige ved Næsten
18. januar - 17. maj 2015

Georges Rouault
24. maj - 30. august 2015

Vokse-værk
24. maj - 30. august 2015

Thomas Kluge
6. september - 13. december 2015

Ellen Hofman-Bang
7. februar - 5. juni 2016

Sigurd Swane - Maleri
12. JUNI - 28. AUGUST 2016

Kunsten i lyset. Glaskunst fra Per Steen Hebsgaards værksted

Peter Brandes - Et gyldent alter til Nørre Nissum Kirke
5. februar - 21. maj 2017

Barbara Kruger - Fråseri
5. februar - 28. maj 2017

Jeppe Hein - At sanse verden i dig selv
4. juni - 17. september 2017