HERFRA HVOR VI STÅR

 

Jens Haaning

 

6. oktober 2019 – 23. februar 2020.

 

Mange vil huske udstillingssuccessen: De syv dødssynder, hvor syv museer gik sammen om et fælles udstillingsprojekt under Aarhus 2017. Museet for Religiøs Kunst viste i den sammenhæng Barbara Krügers værk Frådseri. Nu gentager de syv samme museer succesen, men nu med syv udstillinger om national identitet. Museet for Religiøs Kunst har æren af at præsentere en solo med den danske samtidskunstner Jens Haaning. Haaning har arbejdet med national identitet over en længere årrække, både i en dansk og en international sammenhæng. Hans værker kredser ofte om politiske og sociale samfundsmekanismer gennem en provokerende, men også humoristisk tilgang. 

 

”Grænser findes mange steder mellem nationer, mellem museumsinstitutionen og omverdenen, - mellem mennesker. For Haaning er målet at udpege synlige og skjulte grænser og bryde disse grænser ned.”

                                                          Gerd Rathje tidl. Direktør på MFRK

 

I 2016 modtog Haaning Statens Kunstfond livsvarige hædersydelse, og en af begrundelserne for tildelingen var, at Haaning gennem sine værker har vist, at betydningen af: … ”national identitet” ganske enkelt ikke længere det samme. Det er Jens Haanings store fortjeneste, at vi måske lidt bedre forstår hvorfor. ”

Værkerne i udstillingen har alle været vist før i andre sammenhænge, men deres nye sammenstilling vil i sig selv skabe et nyt udsagn, der også vil gøre det tydeligt, hvor meget debatten om national identitet har rykket sig de seneste 20 år.

Når man ankommer til museet vil man ved indgangen blive mødt af to grønne og hvide ”Dannebrogs” flag. I værket Dannebrog version 2.0, 2016sætter Haaning fokus på den ofte lidt oversete kobling mellem danskhed og kristendom, idet korset, som form, i flaget træder frem ved fraværet af den røde farve. I værket Reducing Europe, 2009 eksporterer Haaning jord, opgravet foran museet, til Afrika. Ved at reducere Europa i volume og gøre Afrika større ønsker kunstneren at lave en ramme for refleksion over samspillet mellem de forskellige lande både i dag og historisk.

I udstillingen vil man kunne gå på opdagelse i værket Hamza Rejser, 2011en installation af et komplet interiør fra et pakistansk ejet rejsebureau, der har ligget på Vesterbro. Hamza rejser specialiserede sig i at arrangere pilgrimsrejser fra Danmark til Mekka. I værket indgår fotografier af Mekka og aviser på arabisk om danske forhold. Interiøret blev erhvervet via en aftale med Montana reolsystem og rejsebureauet fik som en del af værket nyt interiør med dansk design. Denne form for intervention, hvor grænserne mellem virkelighed og værk bliver udvisket er karakteristisk for Haanings måde at arbejde på.

Om sin egen praksis har Haaning udtalt at: ”Jeg tror på kommentaren eller spørgsmålet fra den fremmede, og jeg tror på kvaliteten i, at der kommer en udefra og gør noget 'forkert' eller giver en ny vinkel på lokale og globale problematikker”

Om kunstneren

Jens Haaning f. 1965 er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1994 og bor og arbejder i København. Han har udstillet på bl.a. Liverpool Biennalen, MoMA PS1, Berlin Biennalen, Documenta XI samt Hamburger Bahnhof og hans værker er inkluderet i adskillige offentlige samlinger, heriblandt: Statens Museum for Kunst, ARoS og Malmö Kunstmuseum. I 2007 blev han tildelt Eckersberg Medaillen og i 2016 Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

 

Udstillingen er en del af projektet Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet; et samarbejde mellem syv forskellige kunstmuseer 

 

Billedtekst: Dannebrog Version 2.0, 2016, Nordkystens Kunst Triennale. Detalje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folder Til Oversættelse Bagside


« Tilbage til Kommende udstilling