Billedkunstner Anita Houvenaeghel f. 1945, arbejder med kirkeudsmykninger i et næsten abstrakt sprog. I hendes kunst finder man spor og genklange af barndommens uforløste og indelukkede rum. Hos Houvenaeghel bliver rummet forløst i naturen, men i en forløsning, der mere har karakter af en eksplosion af energi. Dette energirum genfinder man også i hendes religiøse værker. Hun er derfor med til at rejse spørgsmålet om, hvad religiøs kunst er i dag og, hvor grænserne for det religiøse rum går.

I udstillingen ønsker museet at sætte fokus på de genklange, der opstår mellem forskellige kunstformer, men også i en enkelt kunstners værk og ikke mindst mellem det religiøse og ikke religiøse og mellem menneskelivet og naturens drama og energi. Udstillingen lægger op til en refleksion omkring den måde, vi ordner vores verden på. Ser vi den som et sted, forskelle kan skabe noget frugtbart eller som et sted, hvor tingene skilles ad? Dette er grundlæggende eksistentielle spørgsmål, der handler om den måde, vi opfatter os selv som mennesker i verden på.

 

Udstillingens temaer

Udstillingen vil ikke kun udstille Houvenaeghels religiøse værker, men vise dem i en sammenhæng med hendes øvrige produktion. Her bliver det klart, at der er en stor sammenhæng mellem BARNDOMMENS KLAUSTROFOBISKE RUM og kirkens rum, men i sidstnævnte er der en åbning mod det evige rum, som blotter sig i billeder, hvor kirkerummet næsten indtager et ruinmæssigt præg. Murerne er faldet sammen, og der er åbninger ud i det ukendte. Hendes malede rum henleder tanken på den franske kunstner Louise Bourgeois (1911-2010) installationer over barndommens uhyggelige rum, der blandt andet rummer amorfe kropsdele. Hos Houvenaeghel indtager disse kropslignende former en tvetydig dobbelthed arrangeret på et podie, som kunne være et alterbord eller kunne være et offerbord. Med disse værker henleder hun tankerne på brødet og vinens funktion i den kristne gudstjeneste, samtidigt med at kroppen også bliver sat til skue som kød.

Et andet tema i udstillingen er NATUREN SOM RUM. Det kuratoriske greb vil tydeliggøre, hvordan energien i den nordiske natur finder vej til kirkeudsmykningerne. Houvenaeghel fremstiller således den guddommelige skabelse, som en eksplosion af energi. Det er dog ikke en destruktiv kraft, der er på spil i billederne, der med sin underliggende orden giver indtryk af, at energien er positiv. At den skaber hul igennem til noget nyt og bedre. På samme måde som også det klaustrofobiske rum blev sprængt i stykker.

Det sidste spor i udstillingen er forholdet mellem ORD OG BILLEDER. Houvenaeghel har de seneste år arbejdet i et japansk inspireret kalligrafisk formsprog, hvor få farver, med sort som den bærende, både peger på teksten og på naturen. Værkerne er ofte meget store med en grafisk enkelhed, der netop også er at finde i det japanske. Det er derfor ikke overraskende, at hun har illustreret en oversættelse af den store japanske digter Shuntaro Tanikawa. Digtene og original illustrationerne vil indgå i udstillingen, ligesom Houvenaeghels egne digte også vil indgå. Genklangene er således også at finde mellem ord og billede.

 

Det sker:

 

Foredrag den 28. oktober, kl. 16.30 - 18.30. 

Naturen, lyset og troen ved Anita Houvenaeghel.

Pris 75 kr.


Gratis omvisning i udstillingen kl. 14 på alle søndage fra den 2. september til den 9. december.

 

Udstillingen er støttet af

Færchfonden

 

Billedtekst: Anita Houvenaeghel, Opstandelsen, 2007

Udstillingen Johannes Larsen. Fugle på træk gennem kunst og lyrik viser Johannes Larsens arbejde med fuglen som motiv gennem hans bidrag til Steen Steensen Blichers digtsamling Trækfuglene (1838). Udstillingen hylder den bogkunst, som Johannes Larsen skabte, da han i 1911-13 skar træsnit til et genoptryk af Blichers berømte digtsuite. Udstillingen bringer bogen og træsnittene i dialog med kunstnerens andre værker med trækfugle samt med moderne danske forfatteres nyfortolkninger af Blichers digte i Ny Trækfuglene (2014).

 

Trækfuglene er Steen Steensen Blichers lyriske hovedværk og består af 30 fugledigte, der behandler hver sin fugl, indledt af et præludium og en ouverture. Digtene blev skrevet under svær sygdom, og flere kredser om livet og døden, med et positivt udsyn, hvor våren bliver et billede på det evige liv. Særligt ”Præludium” – kendt som „Sig nærmer Tiden, da jeg maa væk“ – har døden som motiv.

 

Johannes Larsen, der arbejdede med fuglemotivet hele sit liv, var optaget af Blichers digte, og han lod digtene tilføje nye dimensioner til sit arbejde med de fugle, som han mente, gav naturen stemme og sjæl. Bag Johannes Larsens arbejde med træsnittene lå et indgående og næsten videnskabeligt kendskab til fuglene. Han havde arbejdet med fuglene som motiv i sin kunst over flere årtier.

Nye fugledigte

I udstillingen møder ord billeder. Den bevæger sig gennem udvalgte af bogens trækfugle og lader træsnittene og de trykte digte supplere af værker fra Faaborg Museums samling, hvor Johannes Larsen arbejder med bogens fugle i akvarel og olie på lærred. Blichers digte tilføjes et nutidigt litterært perspektiv gennem nyfortolkningen af dem i bogen Ny Trækfuglene fra 2014. Her blev 32 danske forfattere inviteret til at skrive nye digte og noveller om Blichers trækfugle. Blandt bidragyderne er toneangivende digtere som Pia Juul og Klaus Rifbjerg såvel som yngre forfattere som Amalie Smith, Kristina Stoltz og Christel Wiinblad. Bogen fik fine anmeldelser, men har ikke tidligere været koblet til billedkunsten. I udstillingen vises film, hvor udvalgte digte læses op af digtere fra Ny Trækfuglene: Rasmus Halling Nielsen, Lea Løppenthin, Kristina Stoltz og Christel Wiinblad.

 

Udstillingen er kurateret af Faaborg Museum, hvor den også tidligere har været vist. Der er produceret et katalog til udstillingen, som kan købes i museets butik eller bestilles via vores hjemmeside. 

 

Det sker:

 

Naturkoncert, Trækfuglene

Den 18. november kl. 17.

 

Ved koncerten reciterer Nis Bank-Mikkelsen digte fra Steen Steensen Blichers Trækfuglene tillige med nyskrevne fugletekster. Musikken er klezmer og jazz standards med Jens Schou på klarinet og Anders Singh på harmonika.

 

Pris 125 kr., inklusiv entré til udstillingen og et glas vin.

 

Gratis omvisning i udstillingen kl. 14 på alle søndage fra den 2. september til den 9. december. 

                                           Udstillingsprojektet er støttet af:

 

Augustinus Fonden

 

15. juni Fonden

 

Den Faberske Fond

 

Møllerens Fond

 

 Billedtekst: Johannes Larsen, Ryler på stranden, 1913

Kommende udstilling

Husker du? Jubilæumsudstilling
27. januar - 12. maj 2019

Tidligere udstillinger

Jubilæumsudstilling med Bodil Kaalund
Efterår 2010

Patriarkerne
Efterår 2010

Alexander Tovborg - TRE
Forår 2011

WSO - Wiliam Skotte Olsen
Forår 2011

Storm P. – Idealisme, religiøsitet og samfundskritik
Sommer 2011

Katrine Ærtebjerg og Lilibeth Cuenca Rasmussen
Efterår 2011

Hvad Mere Er...Med blik på det åndelige
Vinter 2012

Risebye + Kiærskou
Forår 2012

Carl Bloch - Hyldet og hånet
Sommer 2012

Sven Havsteen Mikkelsen - et glimt af evighed
16. september 2012 - 20. januar 2013

Giv os i dag... Når kunsten går i kirke
10. marts - 2. juni 2013

Beyond The Borders of Existence
16. juni - 15. september 2013

Af Kærlighed til Grønland
15. september - 31. december 2013

J.F.Willumsen - Mellem Guder og Afgrund
Foråret 2014

Løgn og Latin
Sommer 2014

Lige ved Næsten
18. januar - 17. maj 2015

Georges Rouault
24. maj - 30. august 2015

Vokse-værk
24. maj - 30. august 2015

Thomas Kluge
6. september - 13. december 2015

Ellen Hofman-Bang
7. februar - 5. juni 2016

Sigurd Swane - Maleri
12. JUNI - 28. AUGUST 2016

Kunsten i lyset. Glaskunst fra Per Steen Hebsgaards værksted

Peter Brandes - Et gyldent alter til Nørre Nissum Kirke
5. februar - 21. maj 2017

Barbara Kruger - Fråseri
5. februar - 28. maj 2017

Jeppe Hein - At sanse verden i dig selv
4. juni - 17. september 2017

Billedstorm - Fremmedhed fra Reformationen til i dag
1. oktober - 30. december 2017

Bodil Kaalund 1930 - 2016
9. november - 29. april 2018

TESER Danske samtidskunstnere i dialog med reformationen
21. jan. - 29. april 2018

Becoming Animal
13. maj - 12. aug. 2018